Rautakauppameininkiä

Spede teki aikoinaan sketsin rautakaupan palvelusta. Rautakauppojen palvelu on niistä ajoista parantunut huomattavasti. Joskus vastaavanlaisen asiakaspalvelutapahtumaan törmää vieläkin. Liekö ollut autotarvikeliikkeen myyjä perjantai-iltapäivänä jo viikonlopun odotustunnelmissa, käyttäytyminen asiakkaita kohtaan oli kuin suoraan Speden sketsistä. Kyseinen asiakaspalvelija lymyili sermin takana ja ilmestyi sieltä tiskille vasta kun odottavat asiakkaat kurkkaamalla paljastivat herran.



Tympeä ja kysyvä ilme naamallaan tyyppi seisoskeli tiskin takana mitään puhumatta. Vastaukset asiakkaan asiallisiin kysymyksiin olivat lähinnä murahteluja ja tiuskaisuja.
Asiantuntemattoman ostajan kysellessä tuotteen sopivuutta omaan automerkkiinsä vastauksena oli ylimielinen "sieltähän sen näkee kun autosta katsoo sen koon, ei meillä ole kaikenlaisista autoista tietoa" (kyseessä Suomessa hyvin yleinen Fiatin malli). Muissa alan liikkeissä myyjät ovat aiemmin, ainakin omalla kohdallani, vastaavissa tilanteissa etsineet listoistaan malliin sopivan osan tai jos ei niin ole löytynyt tulleet vaikka pihalle katsomaan autoa ja siten ammattitaidollaan ratkaisseet tyhmän asiakkaan tarpeen.

Tulipahan käydyksi siinä liikkeessä perjantaina kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen.


(Liikkeessä oli käyntihetkellä paikalla kaksi myyjää, toisella oli kaupat kesken. Sivusta seuranneena se palvelutapahtuma näytti sujuvan, oikeata osaa etsittiin listoista ja koneelta.)

0 comments:

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP